Постинг
12.04.2014 19:15 -
ЗА ТЕЛЕВИЗИЯТА И СЕРИАЛИТЕ
Архимандрит Рафаил Карелин
Напоследък синият екран на телевизора е окупиран не от чергарско племе, а от племе, водещо уседнал живот - това са многосерийните филми. До този момент телевизорът приличаше на минитеатър, разположен вкъщи: представлението свършва, завесата на театъра са спуска, светлината на прожектора угасва и зрителят се разделя с героите от пиесата, или по-точно, с артистите, които отиват в гримьорната, където събличат театралните костюми и почистват грима от лицата си. Ако по-рано телевизионните предавания преминаваха като кратки срещи, то многосерийните филми човек буквално се вживява в чужд живот, получава сякаш двойно гражданство, живее в свое и чудо семейство. Персонажите на многосерийните филми стават за него близки и родни или, обратно, врагове които застрашават благополучието му. Той изпитва към тях истинска, неподправена симпатия и любов или пък отвращение и ненавист. Страда за тях повече, отколкото за своите приятели от отсамната страна на екрана. Страда за тях, приема неуспехи като свои собствени, радва се на тяхното щастие, ревнува и негодува, сякаш приказката но Хофман за оживялата кукла, в която се влюбват като в жива девойка, е станала действителност. Персонажите на тези филми сякаш са излезли от екраните и живеят в дома му. Когато човек се намира на работа или в кръга на своето семейство, той пресмята времето, когато ще може да включи телевизора и да избяга в нереалния свят на екрана. Той чака този час, както очакват среща. Гледа на екрана като на врата, през която влиза в друг дом, станал за него близък. Това е светът на бляновете, само че написани по сценарии. Човек заприличва на наркоман, който избягва от себе си, от заобикалящите го хора, от своите грижи и несгоди. Изпитва чувство, подобно на безтегловност, сам че без загуба на съзнание. Какво става в душата на такъв човек? Приблизително същото, каквото става с тези, които имат второ семейство на друго място. Отначало той сякаш дали сърцето си между тях, а след това все повече изстива към своето семейство. Става му скучно и неуютно в дома, в който е живял много години. Съпругата му започва да му се струва грубиянка и немарлива, а децата - неспособни на нищо същества, които се занимават само с едно - да шумят и да не му дават да си почина след работа, а самото жилище - тясно, неуютно и мръсно. Старае се да скрие чувствата си, да се държи в семейството си така, както се е държал по-рано, но се появява това, което не може да бъде скрито - студенината на отчуждението. Екранът е взел от човека душата му, изсмукал е всичките му сили, а това, което е останало, прилича на джибри от грозде, от което са направили вино. Играе в дома си ролята на предишния съпруг и баща. Трябва да кажем, че наркоманите и пияниците също стават отчуждени и безразлични към своите близки. Светите отци са ни заповядали да се стараем да посвещаваме част от деня и нощта на молитва към Бога, мислено да се отдалечаваме от този свят, да се издигаме над всичко преходно и временно, над всичко, което е във властта на тлението и на смъртта. За да има молитвата криле, трябва да ограничаваме външните впечатления, да обуздаваме ума в думите на молитвата. А тук пред екрана човек напълва душата си с концентрирани впечатления, затрупва я с тях и тя става подобно на пътник, който върви през гора и носи на раменете си тежък чувал с камъни. Тези образи и впечатления, съхранявани в дълбините на душата, по време на молитва изплуват на повърхността на съзнанието и човек се моли сякаш при бучене на буря, без да чува собствените си думи. Светите отци са ни учили, че целият живот на човека трябва да бъде подготовка за молитва, а тук пред телевизора човек продава най-скъпото - молитвата си. Съдържанието на многосерийните филми - това е живот на светски хора, отдалечени от Бога, заети със земни проблеми. Ако се отнасят за религията, я показват преднамерено в изопачен вид. Духовните лица са представени така, че да предизвикат негативно отношение - отвращение и насмешка. Въвеждат човека в интимния свят на персонажите на тези филми. Тук сценариите често се развиват по Фройд; пансексуализмът просмуква всички взаимоотношения между хората, както водата напоява гъбата. Развратът се превръща в нещо обичайно и привично. При хората, които седят с часове пред телевизора, настъпва адаптация към духовната мръсотия, те престават да усещат нейната смрад, успокояват се с мисълта, че така живеят всички хора. Християнският морал започва да им изглежда като някакъв фанатизъм. Не изричат това направо, но започват да живеят с някакъв компромисен морал. Бихме нарекли това нихилистична нравственост. Доскоро отнемаха от хората Бога, а сега направо отнемат душата, давят ги в тинята на разврата като слепи котета в кофа с помия.
Текст: "Изобличителни слова - срещу половото развращение и греха на аборта" - издава манастир "Св. Вмчк Георги Зограф" Света Гора, Атон
източник
http://dobrotoliubie.blogspot.com/p/blog-page_28.html
КАК НЮ ЙОРК ТАЙМС ПРОМЕНИ ПОЗИЦИЯТА СИ
Пътуване към Изгрева
Безумието на “цивилизована” Европа 06.06...
Пътуване към Изгрева
Безумието на “цивилизована” Европа 06.06...
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. Главната епитимия на нашия век е търпението
2. само верността към Христа ще ни запази от печата на антихриста
3. И болката и радостта са дар от Христос или как лесният живот ни отдалечава от Христос
4. СВЕТО ПРИЧАСТИЕ
5. Захари Стоянов: „Не ви е чист косъмът, бай Аксаков!”
6. Клошарят и котето
7. Демокрация има в ада, а на небето - царство!
8. за суетнята
9. Молитва
2. само верността към Христа ще ни запази от печата на антихриста
3. И болката и радостта са дар от Христос или как лесният живот ни отдалечава от Христос
4. СВЕТО ПРИЧАСТИЕ
5. Захари Стоянов: „Не ви е чист косъмът, бай Аксаков!”
6. Клошарят и котето
7. Демокрация има в ада, а на небето - царство!
8. за суетнята
9. Молитва